Perancangan Video Game Berupa Visual Novel sebagai Media Pembelajaran tentang Sejarah Terpisahnya Korea Utara dan Korea Selatan

Atmajaya, Catherine (2018) Perancangan Video Game Berupa Visual Novel sebagai Media Pembelajaran tentang Sejarah Terpisahnya Korea Utara dan Korea Selatan. Undergraduate thesis, Universitas Internasional Batam.

[img]
Preview
Text
S-1431051- Cover.pdf

Download (64kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051-Abstrak_Id.pdf

Download (350kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051-Abstract_En.pdf

Download (350kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051- Chapter_1.pdf

Download (398kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051- Chapter_2.pdf

Download (581kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051- Chapter_3.pdf

Download (512kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051- Chapter_4.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051- Chapter_5.pdf

Download (277kB) | Preview
[img]
Preview
Text
S-1431051- Bibliography.pdf

Download (404kB) | Preview

Abstract

Perancangan game edukasi yang berupa visual novel ini dilatarbelakangi dari sebuah situasi yang sedang terjadi saat ini, yaitu kontroversi yang sedang terjadi antara negara Amerika Serikat dan Korea Utara yang kian memicu ketakutan akannya perang yang akan terulang kembali. Oleh karena itu, penulis ingin mengangkat topik sejarah Perang Korea yang mengakibatkan terpisahnya Semenanjung Korea menjadi Korea Utara dan Korea Selatan dengan menggunakan visual novel sebagai media pembelajaran, yang mana penulis juga tidak menemukan adanya Sejarah Perang Korea dengan menggunakan visual novel. Dalam perancangan visual novel ini, penulis menggunakan Ren’py dalam pembuatan atau perancangan game edukasi. Penulis juga menggunakan metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC) dalam perancangan media pembelajaran ini, dimana terdiri dari 6 tahap yang dapat membantu dalam menyelesaikan pembuatan media pembelajaran ini dengan lancar. Hasil dari pembuatan media pembelajaran ini kemudian akan disimpan oleh penulis dengan menggunakan media penyimpanan yang berbentuk DVD. ---------------------------------------------------------- The designing of educational games in the form of visual novel is motivated from a situation that is happening at this time, the controversy that is happening between the United States and North Korea that increasingly triggered the fear of war that will happen again. Therefore, we wanted to raise the topic of Korean War history which resulted in the separation of Korean Peninsula into North Korea and South Korea by using visual novel as an educational game, which the author also didn’t find the history of Korean War by using visual novel. In the visual design of this novel, the author uses Ren'py in the manufacture or design of educational games. The author also uses Multimedia Development Life Cycle method (MDLC) in the design of this learning media, which consists of 6 stages that can assist in completing the making of this learning media smoothly. The results of making this learning media will then be stored by the author using the storage media in the form of DVD.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Visual Novel, Media Pembelajaran, Ren’py, MDLC
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: School of Computer Science > Information System
Depositing User: Rahmadini
Date Deposited: 02 Nov 2018 05:55
Last Modified: 02 Nov 2018 05:55
URI: http://repository.uib.ac.id/id/eprint/1032

Actions (login required)

View Item View Item