Developing a 3D Animation Based Learning Media of Big Bang Theory using Hannafin and Peck Research Method

Andi, Andi (2019) Developing a 3D Animation Based Learning Media of Big Bang Theory using Hannafin and Peck Research Method. Undergraduate thesis, Universitas Internasional Batam.

[img] Text
s-1531067-abstract-en.pdf

Download (113kB)
[img] Text
s-1531067-abstract-id.pdf

Download (114kB)
[img] Text
s-1531067-bibliography.pdf

Download (663kB)
[img] Text
s-1531067-chapter1.pdf

Download (367kB)
[img] Text
s-1531067-chapter2.pdf

Download (1MB)
[img] Text
s-1531067-chapter5.pdf

Download (176kB)
[img] Text
s-1531067-cover-id.pdf

Download (15kB)

Abstract

Seiring berjalannya waktu, kemampuan belajar murid seluruh dunia telah berkembang dengan keterlibatannya teknologi. Kurikulum 2013 dijadikan sebagai kurikulum edukasi di Indonesia. Kurikulum 2013 menyarankan penggunaan media pembelajaran, yang salah satunya berupa Animasi. Animasi dapat meningkatkan kualitas belajar dan tidak menimbulkan rasa bosan kepada murid, sebagaimana media tersebut menampilkan tampilan yang menarik dan gambar yang bergerak, memicu rasa ingin tahunya murid, dan juga motivasi dan perhatian mereka, keinginan untuk mengetahui lebih dalam terhadap konten yang ditampilkan di media tersebut. Media pembelajaran di rancang dengan menggunakan Blender untuk membuat semua adegan yang bergerak, dan Adobe Premiere Pro CC untuk mengabungkan semua adegan yang telah dibuat menjadi sebuah video akhir. Tujuan skripsi ini adalah merancang sebuah media pembelajaran teori big bang berbasis animasi tiga dimensi dengan metode penelitian hannafin dan peck. Media ini diharapkan dapat membantu pendidik dalam menjelaskan teori Big Bang. Dengan mengimplementasikan video ini ke social media, beberapa responden yang berupa pendidik akan menggunakan media ini untuk membantu mereka dalam menjelaskan teori big bang, tetapi tidak semua responden ingin menggunakannya. Beberapa responden tersebut juga menyatakan bahwa media ini menarik, tetapi juga tidak semuanya berpendapat yang sama. ********************************************************************** Over the years, learning capability of students across the world has been widely improved by the involvement of Technology. Animation can improve the learning capability by not causing boredom to the students as it is exhibited with interesting display and moving images, inviting the curiosity of the students, and also motivation and interest from the them, wanting to know more about the content exhibited and displayed inside the media. The learning media was developed by utilizing Blender in creating and animating all the animated scenes, and Adobe Premiere Pro CC to mix all animated scenes into one final video. The objective of this thesis is to develop a 3D Animation based learning media of Big Bang Theory, with Hannafin and Peck Research Method. This media is expected to be able to assist educators in showing and explaining the Big Bang event. By implementing this video into social media, some teachers will be using the media to assist them in educating the students about Big Bang Theory, but not all of them will. Some of the respondents also mentioned that the media is interesting, but not all of them do.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: Similarity: 5
Uncontrolled Keywords: 3D, animation, hannafin and peck, premiere, blender, big bang, learning media, K-13 Curriculum
Subjects: T Technology > Information technology
Divisions: School of Computer Science > Information System
SWORD Depositor: Admin Repository Universitas Internasional Batam
Depositing User: Admin Repository Universitas Internasional Batam
Date Deposited: 21 Oct 2019 08:40
Last Modified: 21 Oct 2019 08:40
URI: http://repository.uib.ac.id/id/eprint/1830

Actions (login required)

View Item View Item